Brienon-sur-Armançon – Joigny

  • Donderdag 9 augustus 2012.
  • Canal de Bougogne: 8 Km en 3 sluizen af  waarvan één met dubbele nummering!
  • Yonne: 9 Km en 2 sluizen af.
  • Aantal vaar- en draaiuren motor: 3,48h.
  • Weer: vermits Jan aan boord is is het zomer, NO 2, 26°.

Vanwege Opa en Oma en ons allen een gelukkige verjaardag Charlo.

We vernemen dat Koen en Kim die in het verre China in het epicentrum van een typhoon gezeten hebben, het wel stellen. Gelukkig maar.

Minder goed verging het de Luc bij de start. Bij het opbergen van de loopplank mistrapt hij zich en valt tussen wal en schip. Bloedneus, enkele schrammen en 1 minuut groggy. Ijzersterk en uit het beste beton gegoten staat hij vijf minuten later alweer te lachen en starten we de motoren.

We vatten het laatste deel van het 242 Km lange kanaal met zijn 189 sluizen, waarvan de aanleg 56 jaar heeft gekost, aan. De laatste sluis heeft weer een dubbele nummering en dus webmaster vergroot het dilemma waarvan ik een trauma krijg. De verwarring neemt nog toe omdat Jan en Myriam beweren dat we niet 3 maar 4 sluizen hebben gedaan. Vaarkaarten en boeken worden bovengehaald en de discussie laait op….ik denk dat we beter geen plaatselijk geplukte paddenstoelen meer eten.

En? Is het Canal de Bourgogne nu zo mooi zoals ze zeggen? Ja, vanaf Dijon tot Tonnerre is het een plaatje uit de mooiste reisfolders. Het personeel van de VNF is vriendelijk en hulpvaardig. Minpunten: de ondiepe, soms scherpe oevers en heel veel onderwaterplantengroei die een aanslag plegen op scheepswanden en schroeven. Enkele aanlegplaatsen méér zou ook goed zijn en een sluisje minder zou ook mogen. Voor de rest: een aanrader van formaat voor degenen die er de tijd voor kunnen nemen. Ons gemiddelde: 3 Km/h en een verbruik van 2 liter diesel/h  t.g.o. ons “normale” verbruik van 4,5 à 5 liter/h. Aantal flessen Chablis, kaas, en escargots de Bourgogne: veel.

Na de echte laatste sluis op het Canal de Bourgogne willen we over bakboord de Yonne opdraaien richting Auxerre. Helaas blijkt sluis 8 defect te zijn. We draaien dus over stuurboord richting Parijs.

De Yonne is een mooie rivier om op te varen. Vergelijkbaar met de Saône.  Breed en voldoende water onder het schip en mooie oevers. We kunnen dus de motor ne keer “uitblazen” en na 2 grote lange sluizen meren we aan in Joigny. Eerst aan een kade die niet mooi en veilig lijkt te zijn en dus verkassen we naar het haventje aan de overkant en hebben een prachtig uitzicht op het stadje met zijn 3 kerken op de heuvels  en de beroemde wijngaarden Saint Jacques.

Jan zorgt ervoor dat we lekkere escargots, met bijpassende wijn, kunnen eten. Merci Jan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>