Dinsdag 29 mei t/m donderdag 7 juni 2012.
Naam werf : Klop (voorheen Jochum Smid).
Om 9.00h rijdt de Rust Na Arbeid zijn “garage” binnen (zie het filmpje van de tewaterlating maar dan in omgekeerde richting). Bijna 14 dagen zullen we schuin wonen, lopen, eten, slapen (bijna rechtstaande in ons bed) vermits het schip op de helling staat.
- Fase 1: “Knippen en scheren” zo noemt men hier het verwijderen van aangroei (algen) en schelpen van het onderschip met een hogedrukspuit (met zééér hoge druk!!).
- Fase 2: schuren, bikken, proper maken, grond-, lakverven en onderwater een laag anti-fouling. Dit is een laag die later stilaan zal wegslijten in het water en “zich opoffert” om de eigenlijke verflaag te beschermen. Naargelang de vaaromstandigheden blijft deze anti-fouling ongeveer 4 jaar werken. Samen met 18 anodes (aluminium blokken voor zoet water, zinkblokken voor zout water) die men op het schip last voorkomt men dat het schip gaat roesten.
- Fase 3: schroefas uitlijnen, dichtingen vervangen, schroef poetsen.
- Fase 4: monteren hydraulic en electrische stuurinstallatie op het roer (mét joy stick, ja we worden een dagje ouder).
- Fase 5: 570 kg ballast verwijderen.
- Fase 6: niet voorzien maar door een haarscheurtje gedwongen de WC te vervangen!! Ja juist, die WC waarop ik pas nog een nieuwe pomp heb geplaatst. En nu wil ik niks meer horen over een WC!!!!!!
- Fase 7: moe maar zeer tevreden staan kijken naar een helemaal (behalve de laatste meter van de masttop) aan de buitenkant geschilderd schip. Ik zeg moe, maar dan zo moe. Stel je voor je loopt de marathon met een rugzak van 150 kg, daarna zwem je het Kanaal over én terug, dan beklim je de Mont Blanc en fiets je rond de wereld en dat maal 1000. Zo moe ongeveer….
GOUDEN TIP : 5 kg VERMAGEREN IN 10 DAGEN – terwijl je zoveel eet als je wil – EN VERDIEN 7.000€.
Hoe? : 10 dagen van 14h werken op de werf en klaar is kees.
AFSCHEID :
Zoals de vorige eigenaar van de RNA komen wij al meer dan 15 jaar op de werf bij Jochum en Gerrit. Zij kennen het schip van binnen en van buiten. Ondanks het hard labeur (of juist daardoor?) kijken we steeds met plezier terug op de hellingbeurt. Hier ervaren we nog echte arbeidsvreugde. Ze denken mee en kennen de knepen van het vak. “ ’t komt goe” is de leuze. Zeer leuk zijn de koffiepauzes mét de straffe verhalen, het verjaardagsgebakje of het simpele wafeltje, het glaasje bubbels als de klus is geklaard.
Jammer maar helaas, wegens géén opvolging zal al die kennis en ervaring binnen enkele jaren verloren gaan. Spijtig. De jonge, zéér gemotiveerde stagiair Ruben, ziet meer toekomst in de visserij en is dus geen kandidaat opvolger. Wij zullen moeten uitkijken naar een andere werf….
Jochum, Gerrit, Ruben, Joost, Mario en alle anderen : bedankt voor de goede samenwerking.